Transparantie neemt een vlucht
Ik sprak vorige week een ondernemer met een onafhankelijk autobedrijf. Hij belde me omdat ie z’n zorgen met me wilde delen. Het was hem opgevallen dat wij veel energie stoppen in het transparant maken van de DSR-systemen van autofabrikanten waarin het onderhoud is geregistreerd. Hij was hierover kritisch en formuleerde dat als volgt.
“DSR-systemen zijn er wel maar je moet daar niet te veel aandacht aan geven”, vond hij.
“Want het is lastig om dat in te vullen en de klant moet daar niet zo’n waarde aan hechten. Die klant kan gewoon op ons vertrouwen, wij zorgen gewoon dat zijn auto goed afgeleverd wordt”.
Ik moest even schakelen om het ook vanuit zijn invalshoek te bekijken. Toen beantwoorde ik zijn vraag met een wedervraag. “Stel dat je een vliegreis maakt, wil je dan zeker weten dat de maatschappij alle voorgeschreven onderhoud aan het toestel heeft uitgevoerd?” Of kies je net zo makkelijk voor een maatschappij die jou vraagt op hen te vertrouwen, maar geen enkele inzage geeft hoe en wanneer het onderhoud is gedaan”. Je begrijpt, het werd een erg leuk gesprek.
Het valt me op dat er nog steeds flink wat autobedrijven zijn die het uitgevoerde onderhoud niet registreren in het daarvoor bestemde DSR-systeem van de fabrikant. De klant krijgt wel een factuur mee, maar de klant krijgt geen inzicht in de historie, laat staan dat men een bijgewerkt dossier meegeeft.
Beseffen deze ondernemers wel hoe dat tegenwoordig werkt op housewarming-party’s of een buurtbarbecue? Als mensen elkaar spreken gaat het al gauw ook over de andere auto die ze gekocht hebben. Zoals bekend kopen Nederlanders over het algemeen geen nieuwe auto’s onder meer vanwege onze relatief hoge BPM. De meeste mensen kiezen daarom voor een jonge gebruikte auto die nog jaren mee kan. Onderhoudshistorie is dan een van de belangrijke zekerheden waarop mensen hun beslissing baseren en meer dan eens komt dit op de genoemde feestjes ter sprake. Wat wil jij dat jouw klant dan tegen zijn nieuwe buurman vertelt over jouw bedrijf? “Mijn garage geeft mij altijd keurig een bijgewerkt dossier mee”, of “mijn garage zegt dat ik hem kan vertrouwen?”, de keus is aan jou….
Als je anno 2023 nog steeds wegduikt voor de 24 beschikbare DSR-systemen wordt het echt tijd om je af te vragen of je wel het juiste vak hebt gekozen. Jíj bent immers de professional. Gebruik dus transparantie in je voordeel om jouw deskundigheid te laten zien. Laat alle opgeslagen onderhoudshistorie zien.
Import-auto’s? Raadpleeg het DSR en laat zien dat ze ook in het buitenland het voorgeschreven onderhoud uitgevoerd hebben. Stimuleer om onderhoud te laten plegen en laat zien dat het register weer is bijgewerkt.
Als mooie bonus kun je aan een auto die het voorgeschreven onderhoud gekregen heeft ook nog eens het 100% onderhouden keurmerk toekennen en laten zien in een advertentie. Ik garandeer je dat een occasion daar niet minder van waard wordt.
De huidige automobilist wil toegang tot zijn eigen data. Je kunt dit omarmen of je ertegen verzetten. Omarm je het? Dan win je aan vertrouwen, net als de luchtvaartmaatschappij die zijn onderhoudszaakjes wel op orde heeft.
Goede vlucht!
Reacties
Een reactie posten