Oude schoenen








Vorige week heb ik nieuwe schoenen gekocht. Ik heb ze al een paar keer aangehad, maar ze zitten nog niet lekker. Ik heb mijn hiel kapotgelopen en dat moet eerst maar even helen voordat ik ze weer aantrek. Vandaag mijn oude stappers maar weer uit de kast gehaald. Gelukkig had ik ze nog maar even bewaard.

Elektrische auto's worden actief gepusht met aanschafsubsidie, lagere bijtelling, accijnsvrijstelling op de stroom en parkeerplaatsen op polepositie. Daar komt nog bij dat veel EV-rijders ook extra profiteren van de subsidie op zonnepanelen. Desondanks is nog geen 4% van het wagenpark uitgerust met een elektromotor. Ook de nieuw geregistreerde auto’s zijn nog lang niet allemaal elektrisch, daarvan is ongeveer 30% uitgerust met een Ampère-aandrijving.

De groei blijft ondanks enorme overheidsstimulering beperkt, en hiervoor zijn goede redenen. Allereerst koopt de gemiddelde Nederlander geen nieuwe auto, maar een goede gebruikte. En er zijn gewoon nog te weinig betaalbare EV’s verkrijgbaar in de occasionmarkt.
Ook wordt de groei van nieuwe EV’s geremd doordat er onvoldoende grondstoffen beschikbaar zijn om EV’s op grotere schaal te produceren. Wat ook nog speelt is dat ons nationale elektriciteitsnetwerk de huidige groei al niet aankan. 
Wat gebeurt er dan als straks iedereen verplicht moet overstappen op een elektrische auto? De EU-commissie heeft dat besluit namelijk al genomen. Vanaf 2035 mogen er geen ‘normale’ nieuwe auto’s meer verkocht worden. En met ‘normaal’ bedoel ik dan een waarmee je zo nu en dan langs het tankstation moet.

Gelukkig duurt het nog even. Een gemiddelde auto gaat bij goed onderhoud minimaal 15-20 jaar mee. Toch moet die op een gegeven moment toch ook weer vervangen worden door een jongere. Zoals het spreekwoord zegt: je moet nooit oude schoenen weggooien zolang de nieuwe nog knellen. En die oude schoenen worden nu zeker weggegooid. Het wordt ons verboden om straks nog nieuwe schoenen te kopen. 

De Duitse auto-industrie is de sterkste ter wereld en is de motor van de Duitse economie. Onze Nederlandse economie is nauw verbonden met Duitsland. Hoewel we geen autofabrikanten hebben, zijn er veel Nederlandse toeleveranciers (OEM) die afhankelijk zijn van de Duitse auto-industrie. De EU draait nu Duitse auto-industrie de nek om en hierin worden Nederlandse toeleveranciers meegesleept. De elektrische auto's die in plaats van de Duitse geleverd gaan worden, komen niet meer uit Europa, maar worden in elkaar gezet in China. Behalve een paar microchips komen de onderdelen hiervan niet meer uit Europa, laat staan dat Nederland hier nog een rol in speelt. We offeren onze economie op, wat onvermijdelijk leidt tot belastingverhogingen en bezuinigingen. 

Henk en Ingrid, die misschien wel direct of indirect in de toeleveringssector van de autobranche werken, dreigen hun baan te verliezen, betalen straks nog meer belasting en kunnen hun zuurverdiende auto niet meer betalen. Kunnen ze straks überhaupt nog een autootje rijden? Of moeten ze hun helm afstoffen en weer brommer gaan rijden? De auto is symbool van onze vrijheid en onze nationale vooruitgang. Als de auto niet meer toegankelijk is voor Henk en Ingrid gaan we jaren terug in de tijd. Blijf dus nog even van onze oude schoenen af, zolang de nieuwe nog knellen.

Ik denk dat ik morgen nog een dagje mijn oude stappers aandoe. Mijn hiel heeft nog even een paar dagen nodig voordat ik weer een nieuwe poging doe met met nieuwe schoenen.


foto: Viorel Kurnosov

Reacties

Populaire posts van deze blog

Vrijheid op wielen

Vrijheidsgedicht

Een boze droom